Chodzenie po górach to doskonały sposób spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Łączy w sobie wiele zalet. Wprawia w ruch całe ciało, pobudza i stymuluje nie tylko procesy metaboliczne, lecz także układ krążeniowo-oddechowy, bardzo pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i pracę mózgu, zarówno przez dotlenienie, jak i wrażenia estetyczne. Innymi słowy, chodźmy w góry! Szczególnie że to także fantastyczny sposób na aktywny wypoczynek we wspólnym gronie!

Oto mój mały poradnik dla tych, którzy wybierają się w góry.

 

1. Przygotuj się i sprawdź, czy wszystko spakowałeś

Poświęć czas na zaplanowanie trasy i przygotowanie plecaka. Bez względu na to, czy idziecie w góry na kilka godzin, czy kilka tygodni, to właśnie dobre przygotowanie robi ogromną różnicę. Nie jest dobrze, jeśli nie sprawdzicie plecaka przed wyruszeniem na szlak i okaże się, że zapomnieliście czegoś, szczególnie czegoś ważnego. Spotkałem kiedyś ludzi w upalny dzień w Bieszczadach, błagających o wodę – „Myśleliśmy, że wystarczy nam pół litra, to tylko 9 km”.

2. Be a route-master

Bez względu na to, czy idziesz w góry sam, czy w małej lub większej grupie, warto wiedzieć coś na temat planowania trasy, czytania mapy, oznaczeń szlaków i innych podstawowych znaków turystycznych i leśnych oraz jak korzystać z kompasu. Podstawowe umiejętności w tym zakresie można opanować bardzo szybko, dosłownie w kilka godzin. A warto je mieć. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać.


3. Dobre buty i skarpety (na zmianę) to podstawa

Idź w góry w obuwiu do tego przeznaczonym i miej ze sobą przynajmniej jedną parę skarpet na zmianę. Nic nie zepsuje wycieczki tak, jak niekomfortowe lub nieodpowiednie do warunków obuwie. Zadbaj też w tym względzie o najbliższych, szczególnie dzieci. Jedno złe doświadczenie może przekreślić szansę na to, że pokochają góry tak samo jak Ty czy ja. Jeśli zaczynasz przygodę z chodzeniem po górach, to zdaj się na fachowe doradztwo w sklepie sportowym i wyjdź w góry w możliwie najwygodniejszych i najodpowiedniejszych butach. To także bardzo ważna kwestia bezpieczeństwa. Dobre obuwie minimalizuje wszelkie urazy i kontuzje. Skarpety na zmianę to gwarancja tego, że nawet w przypadku zamoczenia lub nadmiernego pocenia się stóp będziesz mógł przejść zaplanowaną marszrutę suchą stopą.

Przeczytaj również  Maraton w Paryżu - EPILOG. Odpowiada Kuba, pracownik GO Sport z Galerii Kazimierz


4. Wzmacniaj stopy

Panuje taka opinia, że jeśli dużo się chodzi, to nie da się uniknąć odcisków i bąbli. To nie jest prawda. Stopy można wzmacniać i przyzwyczajać do innych niż domowe warunki tak samo, jak każdą inną część ciała. Właśnie przez chodzenie. Zacznij od krótszych tras i z czasem zwiększaj pokonywany dystans. Odpowiednio dobrane buty i skarpety znów przyjdą Ci w sukurs. Oczywiście, wszystko może się zdarzyć, więc miej ze sobą specjalne plastry na takie okazje. Może kogoś poratujesz?


5. Ubierz się stosownie do okazji

Podobnie jak w przypadku obuwia, ubranie należy dostosować do warunków, trasy i pogody. Spodnie powinny być lekkie i oddychające. Warto rozważyć zakup spodni technicznych z odpinanymi nogawkami. Dobór materiału, jakość i funkcjonalność zależy od naszych możliwości finansowych. Podobnie jest w przypadku górnej części ubioru, ale tutaj warto zainwestować w dobrą kurtkę z membraną. I pamiętajmy o zasadzie trzech warstw. Ubranie ma nas chronić, nie nam przeszkadzać. Więcej o odzieży i butach napiszę już wkrótce w osobnym artykule.


6. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Mierz siły na zamiary, licz kilometry i zawsze planuj trasę tak, by nie zostać w górach po zmroku. Planuj z zapasem. W przypadku początkujących i niedoświadczonych piechurów zdarza się, że dana trasa zajęła im dużo więcej czasu, niż przewidywali. Tempo marszu w górach jest inne i bardzo indywidualne, a także zależne od wielu czynników takich jak pogoda, dyspozycja dnia, indywidualne możliwości każdego z uczestników itd. Standardowo przyjmuje się, że pokonanie 5 km zajmuje około godziny plus godzina na każde 600 m przewyższenia. Jeśli idziecie w grupie, to tempo marszu należy liczyć zawsze dla najwolniejszego uczestnika. Początkującym zaleca się rozpocząć przygodę z górami od krótkich tras i zwiększać dystans wraz z doświadczeniem i pokonanymi kilometrami. Warto też zaplanować jakiś zapas czasowy, na wypadek nieoczekiwanych sytuacji.

 

katalog turystyka GO Sport

 

7. Jedz mało, ale często

Żywienie w górach to osobny temat i również należy podejść do tego indywidualnie, ale są pewne zasady, które zawsze się sprawdzają. Po pierwsze, przed wyruszeniem należy zjeść porządny posiłek, ale niezbyt ciężki. Porządny, czyli wysokoenergetyczny, nieobfity, ponieważ chodzenie z pełnym żołądkiem nie jest wskazane. Po drugie, posilać się należy często, ale małymi porcjami. Po trzecie, warto mieć ze sobą gorzką czekoladę lub jakieś słodkie przekąski, którymi szybko można podnieść poziom cukru. Przemyślcie uważnie, co zabieracie ze sobą do plecaka. Niech będzie to żywność, która da Wam dużo energii, ale lekka, by nie dźwigać zbyt wiele kilogramów. Jeden lub dwa batony energetyczne powinny być takim samym wyposażeniem obowiązkowym, jak kurtka przeciwdeszczowa czy apteczka pierwszej pomocy.

Przeczytaj również  Dzieci na baseny, czyli kiedy zacząć naukę pływania

 

8. Pij, pij i jeszcze raz pij

Pić w górach trzeba. Niektórym wydaje się, że marsz nie może spowodować odwodnienia. Nic bardziej mylnego. Oczywiście, w upalny dzień wypacamy i pijemy więcej, ale nawet przy deszczowej pogodzie nasz organizm zużywa w trakcie marszu dość duże ilości wody. Standardowo szacuje się, że w ciągu jednego dnia w górach zapotrzebowanie na wodę to około 2 l. Podobnie jak w przypadku jedzenia, dobrze jest pić mało, ale często. Woda tym lepsza, im więcej ma minerałów. Jeśli chodzi o transport wody, to można zaopatrzyć się w tzw. camelbak. To pakowany do plecaka pojemnik na wodę z rurką, którą można wyprowadzić na zewnątrz i pić, nie zdejmując go lub nie niosąc butelki w rękach. Piechurzy, którzy wybierają się na długie trasy i nie mają pewności, czy będą mogli uzupełniać na bieżąco zapas wody pitnej lub mineralnej, mają na wyposażeniu tabletki do odkażania wody, która po ich użyciu jest zdatna do picia, choć smak nie jest szczególny. Ale gdy brak wody, to nie smak jest najważniejszy.

 

9. Szanuj naturę i cudzą własność

Gdy wybierasz się w dany rejon, dobrze jest dowiedzieć się co nieco na temat otoczenia, środowiska, zwyczajów panujących w danym regionie. Ważne też, żeby pamiętać o kilku podstawowych zasadach podczas przekraczania czyichś pól, prywatnych parceli i terenów ogrodzonych:

  • Jeśli przechodzisz przez jakąś bramę, to zostaw ją dokładnie tak, jak zastałeś – otwartą lub zamkniętą.
  • Nie niszcz roślin, nie płosz zwierząt i nie zostawiaj śmieci.
  • Jeśli towarzyszy Ci pies, to zadbaj, by przez cały czas był przy Tobie.
  • Szanuj innych na szlaku. Powszechnym zwyczajem jest zwyczajowe „dzień dobry” lub „cześć”.
  • Przy planowaniu trasy zwróć także uwagę na informacje dotyczące dostępności samych szlaków, ale także przejść niepublicznych, które mogą być zamknięte w określonych porach roku.
Przeczytaj również  Siedem życzeń, czyli zasady zachowania na siłowni

Nie wymaga to dużego wysiłku, a pozwoli i Tobie, i innym długo cieszyć się pięknem przyrody i życzliwością miejscowych.


10. Bądź w kontakcie ze światem

W dzisiejszych czasach w sukurs turystom w górach idzie technika. Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu miej ze sobą zawsze naładowany telefon i jeśli jest to pogranicze, włączony roaming. Telefon warto mieć zabezpieczony tak, by w razie deszczu lub innych nietypowych sytuacji nie został uszkodzony. Jednocześnie pamiętaj, że zarówno góry, jak i las to dom zwierząt i azyl tych, którzy chcą aktywnie odpocząć, a tym samym głośne rozmowy przez telefon nie są w dobrym tonie. Podobnie jak przesadnie głośne zachowanie.


11. Zawsze warto mieć apteczkę

Podstawowa apteczka zawsze może przydać się. Warto w niej mieć plastry, bandaż elastyczny, zwykły bandaż, gazę, coś do odkażenia i dezynfekcji, nożyczki lub nóż. Nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć i komu będziecie mogli pomóc.

 

12. Bądź świadomym turystą i dawaj przykład innym

Dbaj o siebie i swoich towarzyszy. Miej plecak dostosowany do trasy i dnia. Lekki na krótkie wycieczki, trochę lepiej wyposażony na dłuższe wypady. Zadbaj o jego wyposażenie, stosownie do warunków i trasy. Podobnie jak z butami, jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, co do samego plecaka czy jego zawartości, czy jakiejkolwiek części wyposażenia lub ubioru, to odwiedźcie sklep sportowy i zdajcie się na fachowe doradztwo sprzedawcy. Jeśli podróżujecie wraz z dziećmi, to pamiętajcie, że będą Was naśladować. Od pakowania, po zachowanie w schronisku.

 

Góry to trochę inny świat. Bez względu na to, czy małe, czy duże. To świat, gdzie natura dyktuje warunki, a my jesteśmy tylko gośćmi, którzy są mile widziani, ale powinni przestrzegać zasad tam panujących. Zarówno dla komfortu jego mieszkańców, jak i własnego bezpieczeństwa. W górach nie wolno lekceważyć żadnych znaków, które mogą świadczyć o tym, że coś może się wydarzyć. Jeśli będziecie o tym pamiętać, to odpłacą Wam niezapomnianymi chwilami, wspaniałymi widokami i wspomnieniami, do których będziecie często wracać. Hej!

Komentarze

komentarzy