Zima to czas, gdy nie mamy dostępu do witamin i składników mineralnych zawartych w świeżych warzywach czy owocach. Jesteśmy w tym okresie skazani na produkty importowane, na których jakość ma wpływ sposób ich transportowania i przechowywania. Choć może zabrzmi to trywialnie, ale dziś wracają różne mody – nie tylko na ciuchy, ale również na posiadanie własnego ogródka działkowego czy inne określane jako vintage. Róbmy weki, domowe mrożonki i przetwory! To zdrowa moda! To właśnie one są najlepszą gwarancją zarówno naturalnej suplementacji, jak i smaku. Dlatego warto już teraz zatroszczyć się o to, by zimą mieć co jeść. Nasze babcie o tym wiedziały!


 
Lato i jesień to czas, gdy mamy mnóstwo owoców, warzyw, grzybów i spraw na głowie. Mimo tego niektórzy potrafią znaleźć czas, by już kilka lub kilkanaście tygodni później cieszyć się smakami zachowanymi w słoikach i wekach. To najzdrowsza suplementacja! Część warzyw i owoców można mrozić, inne – suszyć, a właściwie ze wszystkich zrobić przetwory.

 

Owsianka dla sportowców

Borówki, jeżyny, jagody, maliny, czarna porzeczka i agrest. Można je umyć, wysuszyć, zamrozić, a wtedy wystarczy wieczorem wyjąć ich porcję z zamrażalnika, by poranna owsianka smakowała jak latem. Rarytasem na domowym stole w zimowe wieczory są także dżemy i konfitury ze wszystkich rodzajów jagód i owoców leśnych.

 

Jabłka na wiele sposobów

Z jabłek można zrobić m.in. zdrową przekąskę jak chipsy jabłkowe (przepis na chipsy z jabłek we wcześniejszym wpisie), ale także mus, który w zimowe dni będzie doskonałym i zdrowym wypełnieniem orkiszowych lub gryczanych naleśników.

 

Pomidory – źródło likopenu

Trudno przecenić smak i właściwości pomidorów, a przecież ich czas niedługo minie. Tak, to jedne z tych tych tanich i zdrowych produktów dla aktywnych! Można już teraz przygotować z nich własny keczup, warzywne leczo, które można zawekować, o suszone pomidory w oliwie, a przede wszystkim mój ulubiony ajwar, czyli bazującą na pomidorach bałkańską pastę z papryki, bakłażanów, cebuli, czosnku i oczywiście chili.

Przeczytaj również  Jakie ćwiczenia są najlepsze by spalać tłuszcz?

 

Wrzesień miesiącem śliwek

Wrzesień to dla mnie miesiąc śliwki. Warto zadbać o jej zapasy, ponieważ nie tylko doskonale reguluje ona trawienie i chroni przed wolnymi rodnikami, lecz także poprawia na nasze samopoczucie i libido. Dżem, konfitury, śliwki w occie oraz suszone – zwłaszcza te ostatnie zawierają wiele witamin i błonnika. Mają także pięć razy więcej kalorii niż surowe owoce, dzięki czemu już niewielka ich ilość zapewnia dużo energii. A przynajmniej tak to sobie tłumaczę.

 

Skąd brać zimą witaminę C?

No i oczywiście nie można zapomnieć o kiszonkach, które są doskonałym źródłem wielu witamin, a przede wszystkim witaminy C. Wszyscy znamy smak kiszonej kapusty i ogórków, ale kto z Was próbował kiedyś tak przygotowanej fasolki szparagowej, marchewki czy buraka lub jabłka? No właśnie! Kiedyś nasze prababki robiły kiszonki z wielu owoców i warzyw. Pamiętajcie jednak, że ze względu na proces przygotowania kiszonki powinny być uzupełnieniem diety, nie jej podstawą.

 

Zadbajmy o zimowe przekąski już jesienią

Gdy będziecie planować zawartość zimowej spiżarni, powinniście pamiętać o pewnych zasadach. Najprościej i najłatwiej jest mrozić owoce, dzięki czemu minimalizujecie stratę wartości odżywczych. Ważne jest, żeby:

  • przed zamrożeniem owoce i warzywa dokładnie umyć i wysuszyć,
  • usunąć wszelkie pestki, szypułki, gałązki i łyka,
  • mrozić świeże owoce,
  • warzywa przed zamrożeniem zblanszować.

 

Nie wolno blanszować zieleniny, czyli natki pietruszki, koperku i naci selera, które wystarczy pokroić lub posiekać i można zamrozić w pudełku. Mrozić można właściwie prawie wszystkie warzywa i owoce, więc dlaczego nie zatrzymać smaku lata i jesieni, by cieszyć się nim, gdy na zewnątrz pod nogami będzie skrzypieć śnieg?

 

Przetwory wymagają trochę więcej pracy i przygotowań, ale dzięki temu mamy gotowe produkty do użycia zaraz po odkręceniu słoika, przy tym zachowujemy możliwie jak najwięcej witamin i wartości odżywczych. Trzeba więc pamiętać o czystości, wręcz sterylności wszystkich słoików, świeżości produktów, które będziemy wekować i marynować. Pod żadnym pozorem nie wolno przetwarzać ani mrozić produktów nadpsutych. Owoce i warzywa, które obieramy ze skóry, powinniśmy także myć zawsze po obraniu, nie przed nim, dzięki czemu zachowują one więcej witamin.

Przeczytaj również  6 sposobów na zdrowe zabicie głodu

 

Zima to czas przygotowań do wiosny!

Zima to trudny czas dla naszych organizmów – pod wieloma względami. Niekorzystne i zmienne warunki atmosferyczne sprawiają, że nasza aktywność fizyczna powinna być oparta nie tylko na prawidłowym planie treningowym i właściwie dobranej odzieży. Prawidłowa i bogata w wartości odżywcze, minerały i witaminy składniki dieta zapewni nam dobrą formę fizyczną przez cały ten okres. A jest to doskonały czas na to, by przygotować solidną bazę przed wiosennymi wyzwaniami. Samodzielnie mrożone owoce i warzywa oraz wszelkie przetwory sprawią, że Wasze organizmy dostaną właściwe w tym czasie i pochodzące ze sprawdzonych źródeł składniki.

Komentarze

komentarzy