Już za chwilę koniec wakacji, początek września i tym samym czas, gdy uczniowie wracają do szkoły. Ale nie tylko! Bo początek roku szkolnego to także początek zajęć wychowania fizycznego w szkole, zajęć pozaszkolnych, treningów oraz powrót na baseny zarówno w ramach zajęć szkolnych, jak i indywidualnych. Kłopot z dziećmi o tej porze roku jest zawsze taki sam. Wracają z wakacji wyższe, większe i nagle okazuje się, że nie mają w czym skakać, biegać czy pływać. Albo to, co miały, nie jest już modne i więcej tego nie założą. Ale czy tylko dzieci…?

Z moich obserwacji wynika, że nie tylko. Koniec wakacji, powrót do pracy, nowe wyzwania, nowe cele i postanowienia to także domena dorosłych. Wiele z tych celów i postanowień jest związane z naszym wyglądem i sprawnością, czyli ‒ najprościej rzecz ujmując ‒ ze sportem i rekreacją. Najpopularniejsze kierunki to bieganie, kluby fitness, siłownie i basen. Co będzie potrzebne naszym milusińskim i nam, by zacząć jesień z przytupem? Oto krótki przewodnik po tym, co niezbędne.

 

  1. Plecaki, torby i worki

Już dawno klasyczne tornistry zostały wyparte przez plecaki szkolne, które łudząco przypominają plecaki turystyczne i sportowe, lub po prostu nimi są. Jedno- i wielokomorowe, z dodatkowymi przegrodami na piórniki, buty, kieszonkami itd. Jednocześnie te same plecaki często służą nam zgodnie z ich przeznaczeniem – używamy ich w czasie wycieczek jako plecaków turystycznych.

Z kolei w każdym szanującym się klubie fitness czy siłowni można nie tylko poćwiczyć, lecz na miejscu także wykąpać się, skorzystać z sauny, a czasem nawet basenu. W związku z tym już dawno skończyła się era reklamówek i plecaków, które zmieszczą wszystko. Dziś ich miejsce zajęły specjalistyczne torby sportowe i worki, które mojemu pokoleniu kojarzą się z workami na kapcie (i faktycznie nadal pełnią i tę funkcję), ale często są substytutem plecaka i dumnie uchodzą za worki lekkoatletyczne. To najczęściej biegacze na zawodach przechadzają się właśnie z takimi workami na plecach, w których mają niezbędne do startu rzeczy.

Przeczytaj również  #AmbasadorGOSport: Małgorzata Rutkowska - relacja oczami uczestniczki Maratonu w Pradze

  1.  Obuwie

Obuwie zużywa się, to wiadomo. Nadal jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że powinno być ono dostosowane do aktywności, którą uprawiamy. W butach miejskich nie będziemy przecież grać w piłkę, a w butach do gry w piłkę biegać po sali gimnastycznej. Halówki niekoniecznie sprawdzą się przy pokonywaniu kolejnych kilometrów po lesie lub asfalcie. Ktoś mógłby zapytać, po co nam nowe czy specjalistyczne obuwie. Ano po to, by dbać o nasze stopy. Obuwie dostosowane i przeznaczone do konkretnych sportów to komfort dla naszych stóp, stawów, mięśni i więzadeł. Amortyzacja w butach biegowych czy lepsze trzymanie kostki w butach do koszykówki lub specjalna, niebrudząca nawierzchni podeszwa w butach do sportów halowych to bezpieczeństwo, a nie wymysł marketingowy. Pamiętajmy o tym!

  1.  Odzież

Dlaczego lepiej będzie, jeśli dziecko na WF ubierze się w koszulkę techniczną, nie bawełnianą? Ponieważ ta druga jest dużo bardziej przewiewna od bawełnianej, odprowadza pot i wszelką wilgoć, nie nasiąka tak jak koszulka tradycyjna, oraz bardzo szybko wyschnie. To zarówno komfort, jak i higiena dla skóry naszego dziecka, ale także naszej. Podobnie jest z pozostałymi częściami garderoby sportowej i rekreacyjnej. Legginsy, spodenki, bluzy, kurtki, a nawet bielizna i skarpetki przeznaczone dla sportowców i osób aktywnych dzięki swoim parametrom spełniają gwarantują nam większą wygodę podczas aktywnego wypoczynku czy treningów.

 

  1. Basen

Pływanie to i sport, i rekreacja, ale przede wszystkim zdrowie. W przypadku najmłodszych to jeden z kluczowych elementów prawidłowego rozwoju. Korzyści płynące z regularnego chodzenia na basen są nie do przecenienia. Ci, którzy pływają od najmłodszych lat, mają bardziej równomiernie rozwinięty układ kinematyczny, zdrowszy kręgosłup, zdrowsze i pojemniejsze płuca, lepszą kondycję i wydolność oraz, co również bardzo ważne, niezmiernie rzadko sięgają po używki w okresie dorastania. Umiejętność pływania to także większy wachlarz możliwości aktywnego spędzania czasu. Dlatego też warto zaopatrzyć dziecko w kąpielówki, czepek, klapki, okulary do pływania lub maskę i rurkę do nurkowania. Zamiast sadzać je przed komputerem, warto wygonić dziecko na basen. Albo jeszcze lepiej, chodzić tam regularnie razem. Baseny są czynne przez siedem dni w tygodni od świtu do późnego wieczora. Zawsze zdążycie!

Przeczytaj również  #AmbasadorGOSport - Wojtek Ryczer: Wspinanie w górach to pokonywanie trudnych dróg i zawsze wiąże się z kalkulowanym ryzykiem

  1.  Outdoor

Jesień sprzyja wszelkim aktywnościom na zewnątrz. Umiarkowane temperatury, doskonałe walory przyrody, wspaniałe kolory i tęsknota za latem powodują, że górskie szlaki i leśne ostępy są chętnie uczęszczane. To czas i miejsce, gdy szukamy odskoczni od codzienności i próbujemy wydłużyć letni czas, nie tylko ładujemy pozytywnie nasze organizmy, lecz przede wszystkim zapobiegamy popadaniu w zły nastrój. Dla niektórych może to brzmieć absurdalnie, ale uwierzcie, że dla wielu jest to duży kłopot. Pamiętajmy, że jesienna aktywność wymaga od nas, byśmy zadbali o siebie. Ciepła bluza i wygodne spodnie, kurtka przejściowa oraz buty, które nie będą poddawać się jesiennej pogodzie. Dodatkowo dla wielbicieli długich spacerów i górskich wędrówek przydadzą się kije do chodzenia po górach lub nordic walking i plecak turystyczny. A gdy już wszystko gotowe, to ruszajcie na podbój jesieni!

Koniec lata i początek jesieni to okres wzmożonych powrotów nie tylko do szkoły, ale też do wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej i do nowych-starych postanowień. Czasem trudno jest nam się zebrać i trwa to chwilę. Socjologowie już dawno sprawdzili i udowodnili, że jeśli tylko zaczniemy nowy sezon z jakimś nowym gadżetem, to wpłynie to na nas mobilizująco. To często najlepszy bodziec do tego, by nasze plany wcielić w życie.

Komentarze

komentarzy